במדינת ישראל יש לא מעט עמותות הפועלות באופן חוקי, כאשר כל עמותה פועלת עבור מטרות משתנות. יש עמותות שייסעו לקשישים או לילדים, יש כאלה שנועדו להטיב עם בעלי החיים והסביבה, ויש שמטפלות בהלומי קרב או ניצולי שואה, והרשימה עוד ארוכה…
אחת המטרות החשובות ומחממות הלב שרבים פועלים עבורה היא תרומה של בגדים לנזקקים. מערך כזה כולל תרומות של בגדים ישנים על ידי לקוחות ואנשים מן היישוב, אשר גם יכולים לקנות במקום בגדים בהנחה או לקבל שוברים לקנייה בחנויות של העמותה: כאשר יש עמותות המשלבות טיפול באנשים כמו למשל נפגעי נפש שעובדים בחנות תוך מכירת ביגוד יד שנייה בזול, או תרומת הביגוד ישירות לנזקקים. האפשרויות להקמת מערך כזה רבות ומגוונות וחשוב לדעת כיצד מקימים עמותה, ומה צריך כדי להפעיל אותה באופן נכון.
אז איך מקימים עמותה?
כדי להקים עמותה צריך היוזם להיות בן 18 ומעלה ולרשום את העמותה ברשם העמותות. התנאים הראשונים להקמת עמותה הם חובת הוכחה כי העמותה תעסוק בקידום נושאים כלכליים/ פוליטיים או חברתיים, זאת כדי שהמדינה תוכל לתמוך בעמותה בכל הנוגע לנושאים של מימון, תרומות ומתן הקלות במיסים ותשלומים. תנאי נוסף הוא גיוס כסף מתורמים. כדי לעשות זאת תוכלו לבדוק קרנות סיוע לעמותות ולהתחיל לנסח מכתבים לפילנתרופים שיכולים לעזור במימון הפעילות שלכם.
כעת יש למלא בקשה להקמת עמותה על ידי מילוי טפסים שניתן להוריד מאתר האינטרנט של רשם החברות. הטפסים ינחו אתכם בפרטים שיש למלא כמו: שם העמותה, כתובת פעילות וכולי. בין היתר תצטרכו לפרט אודות התקנון שלכם.
לאחר הגשת הבקשה תצטרכו לחתום על תצהיר ולנסח את תקנון כאשר חתימה כזאת עליה להיעשות בליווי עורך דין. אגרת פתיחת עמותה עומדת כיום על 816 שקלים אותם משלמים לרשם העמותות ותשלום של 1303 שקלים בכול חודש. בזמן הפעילות, מנהלי העמותה יכולים להפריש לעצמם משכורת וגם לעובדים – אבל חשוב לדעת כי מדובר בדרך כלל בפעילות התנדבותית שאין מטרתה לייצר רווחים. יש צורך גם בהגשת בקשה לרישום עמותה, וניתן לעשות זאת באמצעות האינטרנט.
מה צריך בשביל עמותה שעוסקת בתרומות בגדים לנזקקים?
מלבד גיוס כספים ותמיכה כספת אותה חשוב לבקש מהמדינה, יש לפעול למטרה שלשמה הקמתם את העמותה והיא תרומת ביגוד לנזקקים. לשם כך חשוב למצוא חלל להשכרה או כזה שניתן לפעול בו בחינם, כמו למשל חדר במתנ"ס או מקלט בבניין. בחלל הזה יש לארגן את כל מה שצריך עבור ביגוד והנעלה כמו מדפים, חללי אחסון, שקיות, קופה, תגי מחיר (בעת הצורך) סלים לקליטת בגדים וסלי תרומה.
נסו לייצר מערך התרמה עם נקודות איסוף בגדים מתורמים או חנויות שרוצות לשתף פעולה ולתרום ביגוד לחנות, וגייסו מתנדבים שיסדרו את המרחב ויספקו שירות למי שמגיע לקנות או לקבל בגדים. מידי פעם בפעם ארגנו ימי התרמה ואירועים שיכולים להוסיף תקציב ולספק מענה בכול הנוגע לשיתופי פעולה, גיוס מתנדבים ותרומת בגדים.
אם העמותה שלכם גדלה והופכת למצליחה – וודאו כי יהיה אדם יציב שינהל את כספי העמותה וידווח על ההכנסות לרשויות המס. בין היתר חשוב לשים לב כי ישנה בקרה על השימוש בתקציבים וכי עורך דין ילווה אתכם (אפשר לבחור עורך דין שיתנדב לסיוע בתהליכים של העמותה) בכל שלב ושלב בהקמת עמותה וניהול תקציבים ושיתופי פעולה. כך תוכלו לממש את המטרה שלכם על הצד הטוב המוצלח והבטוח ביותר. בהצלחה!